Dziecko w wirtualnym świecie

Internet stał się nieodłączną częścią życia większości ludzi. Dzisiejszy świat daje nam wiele wirtualnych możliwości, ale również stwarza wiele zagrożeń. Szczególnie narażone są dzieci. Nie można tu mówić jedynie o najmłodszych. Każdy rodzic wie, że problemy rosną wraz z wiekiem dziecka zmieniając zaledwie kaliber, a nie znikając bezpowrotnie. Dziś obserwujemy różnego rodzaju zaburzenia wynikające z tego w jaki sposób funkcjonuje dzisiejszy świat. We wszystkim potrzebny jest umiar i zdrowy rozsądek. Należy pamiętać o tym, że dziecko posiada niedojrzały układ nerwowy chłonący wszystko bez żadnego filtra. Tu ważną rolę pełni rodzic stojąc na straży oglądanych przez dziecko treści. Należy pamiętać o tym, że kochać to wymagać i stawiać granice. Tyczy się to również poruszania po wirtualnym świecie.

Nowoczesna technologia, którą tworzy wirtualna rzeczywistość to jedna z najpopularniejszych form spędzania wolnego czasu przez dzieci. Dlatego tak istotnym jest świadomość, iż pozostawienie dzieci samych przed monitorem komputera bez kontroli czasu oraz jakości tego, co oglądają lub robią niesie ze sobą poważne dla ich rozwoju zagrożenia. Podobnie przyzwolenie na korzystanie przez dzieci z Internetu w sposób swobodny i niekontrolowany, w konsekwencji może prowadzić do negatywnych skutków.

Powołując się na liczne publikacje związane z zagrożeniami dotyczącymi korzystania przez dzieci z komputera i Internetu, przytoczę najczęściej wymieniane:

1) Dzieci w wieku przedszkolnym są bardziej poddane na przeniesienie zachowań i reguł postępowania z gier komputerowych do świata realnego, trudniej jest im, niż ich starszym kolegom oddzielić świat rzeczywisty od świata fikcji.

2) Wiele z dzieci spędza zbyt wiele czasu w ciągu dnia przez komputerem ograniczając w ten sposób swoją aktywność fizyczną, kontakty z rówieśnikami czy rodziną.

3) Dzieci korzystające z Internetu mogą łatwiej napotkać treści, z którymi w tym wieku nie powinny się zetknąć i są bardziej narażone na zewnętrzne manipulacje (np. ze strony osób o dewiacyjnych skłonnościach seksualnych lub członków sekt)

4) Dzieci korzystające zbyt często i długo z komputera i Internetu narażone są na uzależnienie, którego najczęściej wymienianymi cechami są:

-zatracenie poczucia czasu

- obojętność na życie, ożywianie tylko przy komputerze

- trudności z koncentracją przy każdej czynności oprócz gier

- zwiększanie codziennej dawki kontaktu z komputerem

5) Dzieci narażone są na łatwy kontakt z obrazami zła i przemocy, prowadzący do uodpornienia się na ból, agresję i krzywdę drugiego człowieka.

6) Dzieci chłoną wszystkie informacje, a strumień i szybkość ich napływu na drodze wirtualnej przekracza naturalną zdolność ich mózgu do racjonalnej selekcji wiadomości na ważne i potrzebne oraz na bezwartościowe.

7) Nagminne korzystanie przez dzieci z komputera i Internetu może przyczynić się do osłabienia relacji z członkami rodziny, rówieśnikami i wykształceniem poczucia anonimowości i rozluźnienia więzi społecznych.

Wobec zaistniałych zagrożeń, szczególnego znaczenia nabiera konieczność kształcenia już od najmłodszych lat   prawidłowego nawyku posługiwania się komputerem i Internetem, a także nawiązywanie dobrych, ciepłych relacji z naszymi pociechami opartych na wzajemnym szacunku i zaufaniu. Korzystnym będzie również wspólne ustalenie z dzieckiem zasad korzystania z komputera i Internetu, określenie i kontrola czasu z nim spędzanego, kierowanie zainteresowań dzieci w stronę gier rozwijających osobowość oraz programów edukacyjnych, uświadamianie dzieciom istniejących zagrożeń a także kształcenie zainteresowań nie związanych z komputerami oraz kierowanie ich w stronę sportu i kontaktu z rówieśnikami.

Podsumowując rozważania na temat zagrożeń ze strony Internetu nasuwa się wniosek: komputer jako narzędzie i wytwór człowieka dobrze służy tym, którzy wiedzą w jakich okolicznościach i w jaki sposób należy nim się posługiwać, a w dobie współczesnej technologii, świadomość ta jest jednym z priorytetowych zadań wychowawczych.

Dzisiejszy świt oferujący nam bezkres możliwości w dostępie do informacji oraz wybranych treści. Ta sytuacja wymaga, aby rodzic kontrolował w jakim zakresie jego pociecha korzysta z tych możliwości.  Obecnie Internet to nie tylko zabawa, ale i codzienność nasza i naszych dzieci choćby w zakresie nauki zdalnej. Czuwajmy nad tym w jaki sposób dzieci korzystają z Internetu, do jakich treści mają dostęp. Pamiętajmy- fakt, że nasze dziecko siedzi w pokoju obok w zasięgu naszego wzroku nie oznacza, że jest bezpieczne!