Czym są granice i jak skutecznie je stawiać dziecku?

Czym są granice i jak z sukcesem stawiać je dziecku? Granice – to ostatnio dosyć popularne słowo, często używane gdy mówimy o wychowywaniu dzieci. Zastanawiam się nie raz o jakie granice chodzi: dziecka, rodzica, a może w ogóle o granice ludzkiej wytrzymałości.  Czym są nasze granice? Mogą być różne:     wewnętrzne, chroniące nasze myśli i uczucia;    zewnętrzne, decydujące o dystansie jaki utrzymujemy wobec innych;    fizyczne, związane z nasza cielesnością;    emocjonalne, wpływające na sposób określania własnych uczuć;    intelektualne    duchowe, wpływające na to w co wierzymy.  Ale wiedza o tym jakie są granice nie wystarcza, bo to…

WIĘCEJ...

Co zamiast krzyku? Jak mówić do dziecka, aby nas słuchało?

Co zamiast krzyku – Jak mówić do dziecka, aby nas słuchało?     Wyobraźmy sobie taką oto sytuację. Ba! większość z rodziców maluchów nie tyle musi sobie ją wyobrażać, co przypomnieć: razem z naszym  niespełna trzyletnim dzieckiem mijamy kolejne alejki w supermarkecie w poszukiwaniu produktów na obiad. Nagle, zupełnie nieopatrznie trafiamy na regał z zabawkami. Są kusząco piękne,  lśniące, „wołają”, by je kupić – tak przynajmniej widzi je nasze dziecko.   W naszych oczach to tylko kolejna sterta zabawek: wiemy przecież, że takie same, czy też bardzo podobne zabawki czekają na naszego malucha w domu. Niestety! Nasze…

WIĘCEJ...

Co zamiast klapsa ?

Co zamiast klapsa? Karanie a ponoszenie konsekwencji Kara to najczęściej wybierana metoda wychowawcza, po którą sięgają rodzice, gdy dziecko nie zachowuje się zgodnie z ich oczekiwaniami. Kara ma nauczyć dziecko właściwego postępowania, często przybiera ona formę nakazów, zakazów, rozkazów, bicia, klapsów, manipulacji, krzyków, porównań, dawania szlabanów, prawienia kazań, straszenia, przekupywania. Wszystko dla dobra dzieci – po to, aby były dobre, umiały przestrzegać reguł i praw, potrafiły kochać, szanowały siebie i innych, były otwarte, samodzielne, ciekawe świata, szczęśliwe, przyjacielskie, itd. znak, dziewczynka,dorosły Grafika: Ewa Brejnakowska-Jończyk Stop.Czy wcześniej wymienionymi sposobami da się to osiągnąć? Na pewno NIE. Kara, choć na pierwszy…

WIĘCEJ...

Budowanie poczucia własnej wartości

Istnieją bezpośrednie sposoby przejawiania się poczucia własnej wartości w zachowaniu lub postawie osoby, której poczucie własnej wartości jest wysokie. Należą do nich:     widoczna przyjemność czerpania radości z życia, która przejawia się w wyrazie twarzy, sposobie mówienia, poruszania się, bycia – ruchy są swobodne, spontaniczne;    widoczna harmonia między werbalną i niewerbalną częścią komunikowania się z innymi, przejawiająca się spokojem i zgodnością pomiędzy tym, co mówimy i robimy oraz tym, co widoczne jest w naszych ruchach, reakcjach ciała;    otwarta postawa wobec faktów i rzeczywistości, która przejawia się otwartością w mówieniu zarówno o własnych osiągnięciach i zasobach, jak i o…

WIĘCEJ...

Wychowanie a szczęśliwe dziecko

Wychowanie bez przemocy Konsekwencje Według potocznych opinii, cielesne karanie dziecka głównie je dyscyplinuje i tylko czasami dostarcza nieznacznego bólu. Tymczasem, warto zdać sobie sprawę, że fizyczne karanie przede wszystkim wywiera negatywny i bezpośredni wpływ na rozwój psychiczny dziecka. Konsekwencją kar cielesnych są nie tylko urazy ciała i ból, ale również psychiczne cierpienie dziecka. Dlaczego nie można bić dzieci?     Bicie dzieci może doprowadzać do fizycznych urazów, takich jak zasinienia, obrzęki, krwiaki podtwardówkowe, uszkodzenia nerwów i złamania kości.    Bicie dziecka niszczy jego ufność i burzy poczucie własnej wartości. Dzieci znacznie chętniej podejmują zachowania nastawione na współpracę, jeśli łączy…

WIĘCEJ...

Konkurs Plastyczny „Kocie sprawki”

W związku z obchodzonym 17.02.2021r  Światowym Dniem Kota zapraszam wszystkich chętnych uczniów do wzięcia udziału w szkolnym konkursie plastycznym.Użyj wyobraźni – pokaż nam swoją kreatywność i zdolność tworzenia rzeczy wyjątkowych, jedynych w swoim rodzaju. 1.    OrganizacjaOrganizatorem Konkursu Plastycznego jest Szkolny Samorząd Uczniowski Szkoła Podstawowa nr 5 im. Henryka Sienkiewicza w Szczecinie 2.    Cele konkursu– promocja talentu dzieci i młodzieży,– poszukiwanie nowych form i środków wyrazu artystycznego, – wspieranie postaw twórczych dzieci i młodzieży,– kształtowanie postaw empatycznych, uwrażliwiających na piękno, wzbudzanie poczucia sprawczości nad losem mniejszych istot żyjących wśród nas.– edukacja poprzez…

WIĘCEJ...

Ułatwienia dostępu